Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
SharePoint

 



Velkommen til  månedsbrev  # 1 2019

Grøn Turisme

Igen var det en fornøjelse at være værter for endnu en workshop under Bæredygtig Bundlinje Bornholm. Denne gang var det virksomheder inden for turisme-erhvervet, der var samlet på Stenbrudsgaarden i Nexø. Vigtige pointer, lyst til at dele, og masser af gode spørgsmål kendetegnede mødet.

Den efterfølgende evaluering kunne heldigvis igen afsløre stor tilfredshed hos deltagerne. Alle var enten tilfredse (43%) eller meget tilfredse (57%). Igen oplevede alle, at de havde tid til at udveksle med andre virksomheder. Langt størstedelen oplevede, at de blev klarere på, hvad de skulle gøre, hvis de ville ændre noget i deres virksomhed på baggrund af mødet - og ønsker nu at deltage i flere møder om bæredygtighed. 

Især ønskede flere at bruge GreenKey skemaet som en måde til at få mere struktur på arbejdet med bæredygtighed. 

5 pointer vi tog med os hjem: 

  • GreenKey skemaet er tilgængeligt for alle, også uden certificering. Her kan man starte forsigtigt. Siemsens Gårds største effekt af arbejdet med GreenKey har netop være at få styr på de indre linjer.  
  • For kunden vil det altid være et ”kan” og ikke et ”skal”. Når kunden har betalt, vælger han/hun ofte at sætte fuld drøn på varmen med vinduerne åbne og et brusebad på 20 min. Man må være pragmatisk og ikke fanatisk. 
  • Grønne kunder kommer ikke af sig selv. Kommuniker din bæredygtighed. Gør det i små løbende fortællinger. Gør det i billeder. Historiefortælling er vigtig. 
  • Medarbejderne skal involveres. De skal instrueres, mindes om og løbende vejledes. Systemet er kun så godt, som medarbejderne er klædt på til at følge det.
  • Beliggenhed og pris er det afgørende. Men to ligestillede kan opnå en fordel på det grønne. 


Workshop: Den Grønne Fortælling – engager dine kunder  

Tirsdag den 5. februar sætter vi fokus på virksomheder, som på hver deres måde arbejder med den grønne fortælling. Du får naturligvis lejlighed til at arbejde videre med kommunikationsmidler, som kan bruges hos din egen virksomhed. 

Tid: tirsdag 5. februar kl. 8.30-12.00
Sted: Stenbrudsgården, Længen, Stenbrudsvej 55 Nexø

Fra øen kommer Maria Barslund (på billedet), som vil fortælle om, hvordan Svaneke Bryghus kommunikerer med deres kunder om bæredygtighed.

Nærmere information om talere der kommer ovrefra bliver sendt ud senere. Eksemplerne vil være vinklet til turismevirksomheder, men alle virksomheder er velkomne. 

Få også nu sat følgende workshops 2019 i kalenderen …

 

Tirsdag
12. marts 
 

Materiale  

Workshop: Ressourcer og affald i din virksomhed 

Bliv klogere på hvor der er penge at spare og hvordan. Kend dine fraktioner. Trends, lovgivning, muligheder. 

Torsdag 28. marts  

Alle  

Kom videre med din grønne forretningsmodel – fra plan til implementering 

Bæredygtighed som ledelsesværktøj. Implementering af miljøarbejdet. Sådan finder man baseline.  

Torsdag
25. april
 

Energi  

Grøn kørsel - medarbejderkursus. For håndværksvirksomheder og evt. andre interesserede.

Din kørestil – hvor lidt skal der egentlig til? Bilens tilstand – hvad betyder noget for din kørsel? Acceleration, hastighed, gearvalg og din evne til at læse trafikken.


Case: Siemsens Gaard fik styr på det interne med GreenKey - men grønne kunder kommer ikke af sig selv ...

For Hotel Siemsens Gaard i Svaneke har arbejdet med miljømærkning været en del af hverdagen i mange år. De var det første hotel på Bornholm der gik den vej, da de for 18 år siden startede med et ISO 14001 projekt. De deltog dengang for at spare penge og for at skaffe flere turister. ISO certificeringen kostede dog for meget og var for besværligt, og i 2002 valgte man i stedet at gå med GreenKey ordningen - eller Grøn nøgle som de kalder den. Overgangen var nem nok, for de kunne bruge alt forarbejdet. Men de var dengang det eneste hotel, og de kunne godt have brugt flere kolleger til at sprede det glade budskab. 

Peter Ipsen er derfor glad for den øgede interesse. Historien om Bright Green Island bliver først værd at fortælle, når der er flere grønne hoteller, og taxaen i lufthavnen kører på el, så kunden kan få den fulde grønne oplevelse. 

GreenKey omfatter mange aspekter af hverdagen.Tager man affaldsindsamling, så omfatter det alt, fra at der er en separat spand til hver affaldstype og til at selv den nye kokkeelev ved, hvad han skal gøre. 

Årets fokus aftales med medarbejderne
Hotellet holder et årligt møde med alle medarbejdere, hvor de aftaler årets fokus. Grøn Nøgle hovedformålet har for Siemsens Gaard været at sortere affald. Det er også et af de fokusområder, som Mikael Holt fra GreenKey selv anbefaler. Her kan man nemlig score nemme ekstrapoint oveni de obligatoriske kriterier.

Men på Siemsens Gaard har de igennem årene nu været omkring LED pærerne og sensorer til tænd/sluk. De har investeret i 30 nye badeværelser til en formue. De har installeret dobbeltskyl og fjernet dem igen for at erstatte med en anden og bedre løsning. I år fokuserer de på plast, men så begynder det også at blive svært at se, hvordan man fremover skal komme videre herfra. "Hvad gør vi så næste år?" Spørger Jens Ipsen, og efterlyser hjælp til forbedringer fremover. 

Peter Ipsen oplever, at folkene hos Green Key er nemme at tale med, og det er de samme skemaer helt tilbage fra ISO 14000, der stadig bliver brugt. Det er mapper og papir, og en medarbejder i receptionen har taget hånd om alt vedrørende GreenKey og sørger for at holde mappen ved lige. Nu er medarbejderen dog stoppet, og så må Peter Ipsen til at overtage igen. Det kan virke overvældende og føles næsten som at skulle starte forfra. 

Men dokumentationen er egentlig ikke det værste. Tværtimod har den større opmærksomhed på ressourceforbrug givet Siemsens Gård mulighed for at spare på forbruget og opdage fejl. Den største værdi ved GreenKey mærkningen føler Peter Ipsen er, at de har fået styr på
en masse internt på hotellet.

Medarbejderne er garant for at de grønne leveregler efterleves
Systemet er blot kun så godt som medarbejderne er klædt på til at følge det. Mens alle rengøringsmidler har et grønt mærke, så er doseringen vigtig. Derfor er der nu kommet procedurer for nye ansatte. Der er en nedskreven politik for alt fra påklædning til adfærd. På Bornholm hvor mange ansatte skiftes ud hver sæson er det ind imellem krævende at klæde nye medarbejdere på igen og igen.

Den grønne efterspørgsel har ifølge Peter Ipsen ladet vente på sig. Kunderne nævner det ikke. Hotellet har information på hjemmesiden om at det er grønt, men har ikke indtryk af, at de har fået flere kunder på det grundlag. Han er bevidst om, at de selv kunne have gjort mere for at levere den grønne fortælling. Omvendt må der heller ikke være for mange små skilte rundt omkring. 

Det er svært at nå ud til individuelle turister. Det er svært at forklare, hvad grøn nøgle er. Han kunne godt have ønsket sig at være blevet brugt mere af institutioner og kommunen i forbindelse med Bright Green Island. Og fremover håber Peter Ipsen også på at flere slutter op om de grønne valg, så synligheden øges.


 

Bæredygtig Bundlinje Bornholm fik workshop på Frivillig Fredag i efteråret 

Da Frivillig Forum sammen med LAG, Europe Direct og Bornholms Vækstforum arrangerede Frivillig Fredag på Bornholm i efteråret fik Bæredygtig Bundlinje Bornholm en fornem behandling. LAG arrangerede nemlig en workshop, hvor alle borgere fik lejlighed til at stifte bekendtskab med projektet. Vi takker Hans Jørgen Jensen for den fine opmærksomhed ved workshoppen.

 

 



Kontakt: Seniorprojektleder Anne Thomas
anne.thomas@gate21.dk

Næste månedsbrev udkommer fredag 15. februar 2019
Du modtager dette nyhedsbrev, fordi du er en del af Bæredygtig Bundlinje Bornholm
- eller har vist interesse for BBB.