Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
SharePoint

Kort og godt om Bæredygtig Bundlinje Bornholm som skal skabe gode og konkrete eksempler på, hvordan grøn forretning er god forretning.

  • 30-40 små og mellemstore virksomheder
  • Bedre og grønnere bundlinje
  • Energi- og materialebesparelser eller nye grønne markeder
  • Alle virksomheder får kortlagt potentiale via konkrete værktøjer energiaudit
  • Adgang til netværk og workshops
  • Muligheder samles og beskrives i virksomhedernes nye, grønne forretningsplan.
  • Forretningsmodeller udvikles og gennemføres i samarbejde med projektets otte bornholmske partnere
  • Udvalgte virksomheder får desuden 70.000kr til konsulentassistance og adgang til investeringsstøtte

Projektet udspringer af Bright Green Island-strategien og idéen om, at den grønnedagsorden og innovation kan bringe vækst til Bornholm gennem en fælles brandingplatform.
Se mere her

 

Velkommen til  månedsbrev  #3
 

Stor interesse ude hos virksomhederne


Den seneste måned har været en opløftende affære. Størstedelen af de kontaktede virksomheder har vist interesse i at deltage, og tre har allerede underskrevet en aftale. Alle tre har valgt at følge det individuelle forløb, hvor virksomheden skal forvente at bruge ca. 100 timer henover projektperioden på et til tre år.Til gengæld får den adgang til at skræddersy sit eget individuelle forløb med konsulentbistand for 70.000 kr. Selvom fællesnævneren er Grøn forretning og Cirkulær økonomi, så er der mange vej at gå, hvilket de første tre aftaler, da også vidner om. Virksomhederne SkovlyAlmeborg og Fridolf har vidt forskellige besparelses- og forretningsmuligheder foran sig.

Byggemarkedet Fridolf sprang til med det samme, da de hørte om projektet. De forventer sig seriøse besparelser både på forbrug af energi og materiale.

Skovly er som turistvirksomhed og hotel, med fokus på outdoor segmentet og generation Y (unge digitale),  interesserede i at udvide skuldersæsonen ved at få energirenoveret deres varmesystem. Samtidig ved de, at deres kunder ønsker at affaldssortere, og at de generelt vægter naturhensyn højt. Dét vil hotellet naturligvis kunne leve op til.

Metalindustrivirksomheden Almeborg har længe haft fokus på optimering af deres energi-økonomi. De kender deres forbrug godt og har allerede sparet, hvad der spares kan på f.eks. belysning. Men de ønsker nu at gå skridtet videre og optimere en del-proces i deres produktion.

Kun halvdelen af de deltagende virksomheder forventes at tage det individuelle forløb. Op til 20 virksomheder kan vælge at gå den lettere netværksbaserede vej, hvor man får en gratis energiscreening og adgang til en række workshops, der kan hjælpe virksomheden til at få hul på de første grønne besparelser.

Udover de tre nævnte virksomheder er der aftalt en række andre møder med interesserede virksomheder. Det første hold, bestående af 15-20 virksomheder, forventes at have gennemført den indledende vurdering af deres potentiale i slutningen af september. Herefter holdes der fælles kick-off for udviklingen af de nye grønne forretningsplaner.

God grøn arbejdslyst!

 

 

 

Kan en auto-ophugger tænke grønt?

I Hornslet gør de. Her ligger Danmarks femte største autoophugger, Halling Autoophug drevet af tredje generation. For dem er miljøbevidsthed kilden til god forretning. Målet er at kunne genanvende de udtjente biler 100 procent.

For at det kan blive rentabelt at skille biler fuldstændigt ad i genanvendelige materialer, skal man nedbringe arbejdstiden pr. bil væsentligt. I dag tager de-montagen otte til10 timer, og så har de endda kun taget nogle få værdifulde dele ud til reservedelssalg. Men i Holland kan de skille en bil ad på tre til fire timer, og det satte tankerne i gang. Halling Autoophug oplever nemlig en stigende efterspørgsel fra udlandet på genbrugsdele og materialer leveret i store partier.

Hos Halling Autoophug ligger andelen af dele og materialer til genanvendelse i dag på ca. 17 procent, hvilket er højt for branchen, mens genanvendelesgraden kommer op på ca. 65 procent, når jernhandleren har taget sin del. De resterende 35 procent ender i dag på deponi til skade for miljøet. Men når det nye projekt er gennemført, regner Halling Autoophug med at kunne adskille og sælge helt op til 75 procent af bilens bestanddele til genanvendelse, inden det rene skrog sendes videre til genbrug hos jernhandleren.
Det betyder, at 95-100 procent af bilen i sidste ende reelt vil blive genanvendt. Så der er virkelig tale om et banebrydende projekt med store ressourcebesparelser og gevinster for miljøet.

I løbet af de kommende fem år forventes den nye forretningsmodel at skabe 10-12 nye jobs hos Halling Autoophug.

Læs mere her

 

 


Nyheden om Bæredygtig Bundlinje Bornholm spredes godt via partner-netværket

I løbet af april måned delte flere af vores partnere nyheden om, at Bæredygtig Bundlinje Bornholm var begyndt at rekruttere interesserede virksomheder. Bornholms Energi & Forsyning, BEOF lagde desuden en projektpræsentation ud på deres hjemmeside, så BBB fik endnu større synlighed.

Du kan også hjælpe med at sprede budskabet om mulighederne med Bæredygtig Bundlinje Bornholm, f.eks. ved at dele vores webbannere. Klik her for at downloade



Har du brug for andet materiale, kan du kontakte projektleder, Lena Schenk lena.schenk@brk.dk
 

 

 

Hold øje med Generation Y!


Generation Y udgør rundt regnet en femtedel af befolkningen i Danmark, og den tegner sig for en tredjedel af forbruget.

  • 61 procent af generation Y er loyale over for brands, der aktivt gør noget godt for samfundet.
  • 68 procent ville ønske, at det var nemmere at vide, hvilke virksomheder der gør noget godt.
  • 58 procent vil skifte mærkevare på grund af manglende bæredygtighed eller ansvarlighed.
  • De tager hensyn til både dyr og medmennesker og lægger et tungt ansvar for hele klodens tilstand på egne skuldre.
  • Den øgede miljøbevidsthed kombineret med adgangen til internet får de unge til både at genbruge mere og dele flere ting med hinanden.


Læs mere om generation Y artikel fra Politiken