Månedsbrev # 3 2019
Det blev en fornøjelse at indrapportere det sidste halve års resultater overfor Erhvervsstyrelsen. Her er overblik over vores resultater:
Rekruttering Målsætning: 15 Resultat: 25
Potentialevurdering Målsætning: 15 Resultat: 16
Workshop Målsætning: 5 Resultat: 5
Grønne forretningsplaner Målsætning: 0 for denne periode
Opnåede miljøeffekter Målsætning: 0 for denne periode
Presse og anden omtale Målsætning: 3 Resultat: 6
Kom i gang med din grønne forretningsplan. Hør mere om de erfaringer andre virksomheder har haft før os. Bliv i stand til at dokumentere effekten af jeres indsats. Kend din baseline og kom godt i gang med den grønne omstilling.
Du kan med fordel prioritere at deltage den 28 marts, hvis:
OBS! Vores erfaring viser, at det vil være en meget stor fordel for virksomheden at deltage med to personer.
Tilmeld Her
Program
8.30 Morgenmad og indskrivning.9.00 Velkomst og introduktion til workshoppens formål og program. Herunder oprids af projektforløbet foran os. 9.15 Effekter og erfaringer fra Bæredygtig Bundlinje, Oplæg, Sarosh Qureshi, DTU. 9.45 Spørgsmål og debat. 10:10 Introduktion til Den Grønne Forretningsmodel, oplæg Anne Thomas.10.30 Ved hjælp af Business Model Canvas hjælpes deltagerne til at indkredse indsats og effekter i forretningsmodellen. 11.00 Fremlægning og opsamling, workshop-deltagerne fremlægger deres canvas. Kontaktpersoner samler op på vigtige næste skridt for, hvordan man kommer videre 11.45 Afslutning og evaluering.
Workshoppen er en lejlighed til at få et mere detaljeret fokus og målsætning for den grønne omstilling i projektperioden. Vi hører også mere om de erfaringer, som andre virksomheder har haft før os. Vi lærer af deres positive og negative erfaringer, og vi får idéer til, hvordan vi selv kan komme videre. Alle bliver desuden introduceret til to værktøjer, der er centrale for projektet. Det ene er det såkaldte Business Model Canvas, der er et overskueligt værktøj, som er velegnet til at beskrive og udvikle en forretningsmodel eller et bæredygtighedsprojekt for en virksomhed. Det andet er effektmålingsskemaetder er rådgivernes værktøj til at beregne effekten af virksomhedens indsats.
Her kan du se, hvad de kommende workshops indeholder. Sæt X i kalenderen, hvis det er noget for dig og din virksomhed.25. april Grøn kørsel.8. maj Kan cirkulær økonomi være vejen frem?2. september Klimavenlig mad.
Ved at fokusere på Bæredygtig Bygningsdrift alene kan Hullehavn efter al sandsynlighed årligt spare ca. 2 ton CO2. Det står klart, efter den minirapport som Dansk Energi Management udarbejdede for campingpladsen i denne måned. I gennemsnit skal hver virksomhed under Bæredygtig Bundlinje Bornholm gerne spare i alt 25 ton CO2. På den måde er besparelserne ved den bæredygtige bygningsdrift naturligvis blot de første lavt hængende frugter.Målt i kroner og ører kan besparelserne dog snart komme til at hjælpe til, hvis virksomheden senere tager hul på nogle af de andre områder, de har kig på - for besparelserne er tjent hjem henover 3-4 sæsoner. Og samtidig med besparelserne på såvel klima og pengepung er der andre fordele at hente i form af vandbesparelser, samt et bedre indeklima i butikken til glæde for kundeoplevelsen.Kim Abelstedt Hansen fortæller, at netop vandbesparelser og en forbedring af indeklimaet i butikken giver god mening eftersom hovedparten af deres drift ligger i sommerperioden. Og selvom det måske ikke er meget, i denne omgang, som Hullehavn campingplads kan bidrage med i det samlede regnskab, så er Kim Abelstedt Hansen bevidst om, at også de mindre bidrag tæller med.
- Vi har jo en intention om at gøre Bornholm til en grøn ø. Så kan vi lige så godt alle sammen være med, for hvis vi ikke er det, så når vi jo ikke det mål. Link til TV 2 Bornholm indslag
Morten Lehmann (CSR-chef i Dansk Erhverv) og Sandja Brügmann som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder har en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. Som et af de gode eksempler fremhæver deBornholms Mosteri, som de roser for at fokusere skarpt på to konkrete ting: socialt udsatte og økologiske fødevarer.Deres 10 råd lyder:
1: Fokusér indsatsen
2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
3: Definer mål og kommuniker om dem
4: Fokuser på det, du gør bedre
5: Lær at sige “vi er på vej”
6: Eksperimentér, mens du drifter
7: Tænk langsigtet - også mens det koster
8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
10. Direktørens bonusråd: Du skal mene det!
Du kan i øvrigt læse hele artiklen på CSR.dk
Bornholms Tidende satte fokus på Bæredygtig bundlinje Bornholm i forbindelse med turismeworkshoppen om mærkningsordninger.
Her citerede de bl.a. Peter Juhl fra Destination Bornholm for følgende: – Mange af vores virksomhedsmedlemmer søger bæredygtige grønne løsninger. Det skyldes dels de besparelser, som ligger i arbejdet, dels at visse kundegrupper forventer synlige tegn på, at vi er en Bright Green Island, når de besøger Bornholm. Fremtidige temaer - Det Klimavenlige Måltid, Miljøledelse og samarbejde med kunder og leverandører – blev nævnt. Og Heidi Kjær fra Pension Sandbogård blev brugt som et godt eksempel i den sammenhæng.Der blev også plads til lidt fakta, idet de ganske rigtigt fortalte at Bæredygtig Bundlinje Bornholm kører frem til udgangen af 2020. Til den tid vil 30 virksomheder inden for industri, håndværk og turisme have en grøn forretningsplan. Målet er, at de 30 virksomheder til den tid tilsammen vil udlede 750 ton mindre CO2 og op til 250 ton mindre affald om året.Se artiklen