Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
SharePoint

Månedsbrev  # 3 2019

Stærke halvårsresultater for
Bæredygtig Bundlinje Bornholm

Det blev en fornøjelse at indrapportere det sidste halve års resultater overfor Erhvervsstyrelsen. Her er overblik over vores resultater: 

Rekruttering Målsætning: 15  Resultat: 25 

  • Opstart af første hold virksomheder på 15 virksomheder (+ en ekstra.)
  • En enkelt virksomhed er blevet opkøbt af en større virksomhed og har derfor måtte træde ud af projektet, da de ikke længere er en SMV. Travbanen sprang til, så holdet er fuldtalligt på 15.
  • Rekrutteringen af Hold 2 er gået meget positivt. 10 ud af 15 aftaler er underskrevet. 
  • Yderligere 5 har bedt om et besøg med henblik på at træde ind i projektet. Vi er altså tæt på at have opnået de forventede 15 virksomheder også på Hold 2. 

Potentialevurdering Målsætning: 15 Resultat: 16 

  • Alle deltagere på Hold 1, og størstedelen af de deltagende på Hold 2, har udfyldt det indledende startskema med henblik på potentialevurderingen.
  • Samtlige deltager på Hold1 har desuden haft besøg af en energikonsulent, der har foretaget en første screening for CO2 potentialet. 

Workshop Målsætning: 5 Resultat: 5 

  • Der blev holdt Kick-off workshop for Hold 1 den 8.oktober 2018. Dagen var en succes med stort engagement og spørgelyst. 100 % af de deltagende var enten meget tilfredse eller tilfredse.
  • Der er planlagt Kick-Off for Hold 2 den 12.april 2019, hvilket er tidligere end estimeret i ansøgningen. Dette skyldes den meget positive tilslutning til projektet.
  • Der er høj tilfredshed. Hver gang har 100 % af de deltagende været enten meget tilfredse eller tilfredse. Typisk har andelen af meget tilfredse ligget over 60 %.
  • Virksomhederne giver hver gang udtryk for, at de er blevet inspireret til konkrete nye tiltag og giver udtryk for, at de ønsker at deltage i yderligere arrangementer.
  • Flere virksomheder er gengangere på stort set samtlige workshops. Der er dermed ved at opbygge sig et stærkt netværk med tillidsfuld, gensidig erfaringsudveksling.
  • Der er planlagt og aftalt talere til yderligere fire temaspecifikke workshops i den kommende projektperiode, og der er lagt dato og program for fem workshops i projektperioden derefter. 

Grønne forretningsplaner Målsætning: 0 for denne periode 

  • Fordi vores temaspecifikke workshops er så velbesøgte, også af virksomheder på de individuelle forløb, anvender vi øvelser og talere på disse dage til at inspirere virksomhederne i deres yderligere forløb.
  • Der er en meget stor spredning i virksomhedernes erfaring ift. cirkulær økonomi og miljøindsatser generelt. Det er vores oplevelse at mange af virksomhederne er usikre på, hvor og hvordan de kan tage fat.
  • 10 virksomheder har valgt at få rådgiver på besøg til en dybere gennemgang af deres proces-energi eller varmeanlæg. Og flere er nu på vej til at adressere forskellige initiativer på affalds- og ressource området.
  • BRK har i dialog med virksomheder, og i samarbejde med Gate21, udarbejdet værktøj til et bæredygtigt miljøtilsyn. De er nu klar til ,igennem miljøtilsynets kampagner, at udvikle deres rolle og derved få en mere direkte dialog med virksomhederne i projektet om deres bæredygtige udvikling.  

Opnåede miljøeffekter Målsætning: 0 for denne periode 

  • Da omtrent en tredjedel af vores virksomheder er turistvirksomheder, kommer vi sandsynligvis ind i en stille periode henover sommeren. Et forsigtigt skøn er derfor, at vi skal forvente et beskedent fald i affalds- og energiforbrug i den kommende projektperiode. Det mest sandsynlig er, at de større indsatser først falder i projektperioden septemeber 2019 til februar 2020. 

Presse og anden omtale Målsætning: 3 Resultat: 6 

  • Vi har i perioden haft fire indslag på TV2 Bornholm.
  • Desuden har Bornholms Tidende kørt to historier omkring projektet. 
  • Projektet har desuden nydt bred omtale til brancheforeningsmøder. 
  • Vi udgiver fortsat et Månedsbrev tredje fredag i hver måned. Listen af modtagere vokser støt. I takt med at virksomhederne begynder at kunne fremvise resultater, vil Månedsbrevet også blive promoveret overfor en bredere gruppe af lokale interessenter.
  • I den kommende projektperiode er der planlagt tre paneldebatter på Folkemødet, og et oplæg for CPMR Islands Commission på Korfu i marts med omtale af projektet i forbindelse med en paneldebat omkring Cirkulær Økonomi.

 

 


Husk næste workshop torsdag 28. marts
- Fra grøn forretningsplan til implementering 

Kom i gang med din grønne forretningsplan. Hør mere om de erfaringer andre virksomheder har haft før os. Bliv i stand til at dokumentere effekten af jeres indsats. Kend din baseline og kom godt i gang med den grønne omstilling. 

Du kan med fordel prioritere at deltage den 28 marts, hvis:  

  • Du, eller en medarbejder, trænger til overblik over projektet.
  • Du gerne vil have hjælp til at tage det næste skridt i projektet.
  • Du mener, I er ved at være parate til en ansøgning om investeringsstøtte og derfor gerne vil blive mere klar på, hvad en grøn forretningsplan indebærer. 
  • Du gerne vil have fif til dataindsamling, så du kan være forberedt, når kunderne myldrer ind i højsæsonen.

OBS! Vores erfaring viser, at det vil være en meget stor fordel for virksomheden at deltage med to personer. 

Program 

8.30 Morgenmad og indskrivning.
9.00 Velkomst og introduktion til workshoppens formål og program. Herunder oprids af projektforløbet foran os. 
9.15 Effekter og erfaringer fra Bæredygtig Bundlinje, Oplæg, Sarosh Qureshi, DTU. 
9.45 Spørgsmål og debat. 
10:10 Introduktion til Den Grønne Forretningsmodel, oplæg Anne Thomas.
10.30 Ved hjælp af Business Model Canvas hjælpes deltagerne til at indkredse indsats og effekter i forretningsmodellen. 
11.00 Fremlægning og opsamling, workshop-deltagerne fremlægger deres canvas. Kontaktpersoner samler op på vigtige næste skridt for, hvordan man kommer videre 
11.45 Afslutning og evaluering. 

Workshoppen er en lejlighed til at få et mere detaljeret fokus og målsætning for den grønne omstilling i projektperioden. Vi hører også mere om de erfaringer, som andre virksomheder har haft før os. Vi lærer af deres positive og negative erfaringer, og vi får idéer til, hvordan vi selv kan komme videre. Alle bliver desuden introduceret til to værktøjer, der er centrale for projektet. Det ene er det såkaldte Business Model Canvas, der er et overskueligt værktøj, som er velegnet til at beskrive og udvikle en forretningsmodel eller et bæredygtighedsprojekt for en virksomhed. Det andet er effektmålingsskemaetder er rådgivernes værktøj til at beregne effekten af virksomhedens indsats.

 

 

Den kommende tids workshops

Her kan du se, hvad de kommende workshops indeholder. Sæt X i kalenderen, hvis det er noget for dig og din virksomhed.

25. april Grøn kørsel.
8. maj Kan cirkulær økonomi være vejen frem?
2. september Klimavenlig mad.

 

 

 

Hullehavn Camping ser på Bæredygtig Bygningsdrift

Ved at fokusere på Bæredygtig Bygningsdrift alene kan Hullehavn efter al sandsynlighed årligt spare ca. 2 ton CO2. Det står klart, efter den minirapport som Dansk Energi Management udarbejdede for campingpladsen i denne måned. I gennemsnit skal hver virksomhed under Bæredygtig Bundlinje Bornholm gerne spare i alt 25 ton CO2. På den måde er besparelserne ved den bæredygtige bygningsdrift naturligvis blot de første lavt hængende frugter.

Målt i kroner og ører kan besparelserne dog snart komme til at hjælpe til, hvis virksomheden senere tager hul på nogle af de andre områder, de har kig på - for besparelserne er tjent hjem henover 3-4 sæsoner. Og samtidig med besparelserne på såvel klima og pengepung er der andre fordele at hente i form af vandbesparelser, samt et bedre indeklima i butikken til glæde for kundeoplevelsen.

Kim Abelstedt Hansen fortæller, at netop vandbesparelser og en forbedring af indeklimaet i butikken giver god mening eftersom hovedparten af deres drift ligger i sommerperioden. Og selvom det måske ikke er meget, i denne omgang, som Hullehavn campingplads kan bidrage med i det samlede regnskab, så er Kim Abelstedt Hansen bevidst om, at også de mindre bidrag tæller med. 

- Vi har jo en intention om at gøre Bornholm til en grøn ø. Så kan vi lige så godt alle sammen være med, for hvis vi ikke er det, så når vi jo ikke det mål. 

Link til TV 2 Bornholm indslag

 

 

10 råd til bæredygtige forretningsmodeller 

Morten Lehmann (CSR-chef i Dansk Erhverv) og Sandja Brügmann som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder har en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. Som et af de gode eksempler fremhæver deBornholms Mosteri, som de roser for at fokusere skarpt på to konkrete ting: socialt udsatte og økologiske fødevarer.

Deres 10 råd lyder: 

1: Fokusér indsatsen 

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen 

3: Definer mål og kommuniker om dem 

4: Fokuser på det, du gør bedre 

5: Lær at sige “vi er på vej” 

6: Eksperimentér, mens du drifter 

7: Tænk langsigtet - også mens det koster 

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil 

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden 

10. Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 

Du kan i øvrigt læse hele artiklen på CSR.dk

 

 

Turismens grønne omstilling vakte opmærksomhed

Bornholms Tidende satte fokus på Bæredygtig bundlinje Bornholm i forbindelse med turismeworkshoppen om mærkningsordninger. 

Her citerede de bl.a. Peter Juhl fra Destination Bornholm for følgende: 
– Mange af vores virksomhedsmedlemmer søger bæredygtige grønne løsninger. Det skyldes dels de besparelser, som ligger i arbejdet, dels at visse kundegrupper forventer synlige tegn på, at vi er en Bright Green Island, når de besøger Bornholm. 

 
Fremtidige temaer - Det Klimavenlige Måltid, Miljøledelse og samarbejde med kunder og leverandører – blev nævnt. Og Heidi Kjær fra Pension Sandbogård blev brugt som et godt eksempel i den sammenhæng.

Der blev også plads til lidt fakta, idet de ganske rigtigt fortalte at Bæredygtig Bundlinje Bornholm kører frem til udgangen af 2020. Til den tid vil 30 virksomheder inden for industri, håndværk og turisme have en grøn forretningsplan. Målet er, at de 30 virksomheder til den tid tilsammen vil udlede 750 ton mindre CO2 og op til 250 ton mindre affald om året.

Se artiklen



Tilmeld dig Bæredygtig Bundlinje Bornholms månedsbrev
- send en mail: "Ja tak send mig BBBs månedsbrev" til bgi@brk.dk


Kontakt
Seniorprojektleder Anne Thomas
anne.thomas@gate21.dk