Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
SharePoint

Velkommen til  månedsbrev  # 7 2018

 

Så er vi i gang …

Fra holdet bag Bæredygtig Bundlinje Bornholm er det vist på sin plads at sende en stor tak for en rigtig god dag. Der var god snakkelyst og spændende problematikker blev delt.

Den efterfølgende evaluering af dagens arrangement kunne afsløre, at alle enten var tilfredse (79%) eller meget tilfredse (21%). Alle følte, at de havde tid til at udveksle med andre virksomheder. Langt størstedelen følte, de blev klarere på, hvad de ville ændre i deres virksomhed på baggrund af mødet, og de ønsker nu at deltage i flere møder om bæredygtighed.

Tre virksomheder (fire deltagere) svarede ”både og” til spørgsmålet, om hvorvidt de havde fået mere viden om den grønne omstilling. Og et par virksomheder sad stadig tilbage med tvivl om præcist, hvordan de kommer videre. Så det må vi jo lige samle op på. 

At projektet for alvor blev sparket i gang viste sig også ved, at vi samtidigt fik vi en del haste-ansøgninger på energibesøget. Så dér er der nu blevet lagt en prioriteringsliste. 

Blandt de mange guldkorn fra dagen kan nævnes disse fem:

  1. Vi har travlt med meget i hverdagen, vi har også brug for at fokusere. Fokus skaber resultater, så book plads i kalenderen kontinuerligt til bæredygtighed.
  1. Vi må fokusere på det, som vi kan gøre noget ved. Ikke alt for store forkromede ting. Vi skal starte et sted med små skridt.
  1. Det er altid lidt svært at komme i gang, men pludselig så vælter det ud. Fra at være et lille projekt, så bliver det stort og uoverskueligt. Vigtigt, at vi deler det op i delmål, så det ikke bliver uoverskueligt. 
  1. Vi skal kunne fortælle historien til vores kunder, og det er en balance af, hvilke krav vi dermed også kan komme til at stille til vores kunder. Det er vi nødt til at bruge noget energi på. Man skal komme frem til, hvad man gerne vil som virksomhed. 
  1. Vi vil gerne være et halvt skridt foran kunderne. Vi er nødt til at vide, hvordan vores kunder ser på fremtiden.

     

 

Hvad skal der så ske nu? Her er et par forslag

De fleste der deltog i Kick-Off workshoppen gav i evalueringsskemaerne udtryk for at især inspirationen udefra havde været givtigt. I løbet af dagen var der en række øvelser med det formål at konkretisere projektforløbet. Alligevel kan enkelte være lidt i tvivl om, hvad det næste skridt bedst kan være.
Her er nogle forslag til næste skridt …

  • Tag fat i jeres kontaktperson - spørg Lena eller John. John sender en mail til hans virksomheder og Lena til hendes kontaktpersoner 
  • Månedsbrev - få jeres medarbejdere med på det, send mail tilbgi@brk.dk 
  • Energiaudit - hvis I ikke har fået det, så er det på vej 
  • Katalog over årets workshop vil blive sendt ud efter efterårsferien - brug det, så meget I kan 
  • Få jeres team og prioriteringer på plads 
  • Aftal et møde med jeres kontaktperson om konsulentforløb

 

 

KLS Pure Print vinder kunder på deres bæredygtighed

Med et stærkt fokus på bæredygtighed har KLS Pure Print gjort branchens omfattende ressourcespild til et konkurrenceparameter. Det har ikke nødvendigvis givet roser fra den øvrige branche, men det har givet et øget gensalg. Deres ildhu har også ført til mersalg, der ovenikøbet nu også sker takket være ambassadører som Danmarks Naturfredningsforening, der går ud og anbefaler KLS Pure Print. Forskellen på at fortælle om deres grønne vision i den brede omverden fremfor at fortælle om deres trykprodukter ude hos de enkelte kunder er, at de ikke længere skal konkurrere på lige vilkår om pris og opmærksomhed. Det har forandret deres salgsarbejde fuldstændigt.

Se mere i videoen.
 


 

Har du dine medarbejdere med dig? 

”Ethvert hotel ved, at hotelservice ikke bliver bedre end de hotelmedarbejdere, der servicerer”.  Sådan begynder en artikel om, hvordan medarbejderne er dine vigtigste grønne ambassadører. 

En dansk undersøgelse viser tydeligt, at motivation af medarbejderne i forhold til involvering og medejerskab i de grønne løsninger er et centralt kriterium for succesfuld grøn omstilling. 

Noget tyder på, at ikke kun hoteller kan få glæde af undersøgelsens pointer, de klare konklusioner var nemlig: 

  • at bæredygtighed skal gennemsyre hele organisationen fra top til bund for at virke troværdigt på kunderne 
  • der, hvor medarbejderne selv havde taget de grønne initiativer til sig og havde fået lov at prøve egne idéer af, var den grønne omstilling og udvikling gået hen og blevet en leg 
  • motivation af medarbejderne i forhold til involvering og medejerskab i de grønne løsninger er et centralt kriterium for succesfuld grøn omstilling 
  • den større involvering af medarbejdere gav tydeligt større arbejdsglæde og loyalitet blandt både kokke, tjenere, receptionister og rengøringspersonale 

Det danske projektsamarbejde var i øvrigt mellem HORESTA, Alexandra Instituttet, Aarhus Universitet hotelkæden Gudsmeden Hotels og Bornholms eget Green Solution House, hvor medarbejdernes rolle i hotellernes grønne omstilling altså har været i fokus.

Læs mere om grøn omstilling blandt hotellerne


 

Tilmeld dig Bæredygtig Bundlinje Bornholms månedsbrev - send en mail: "Ja tak send mig BBBs månedsbrev" til bgi@brk.dk

 


Kontakt: Seniorprojektleder Anne Thomas, anne.thomas@gate21.dk